
25 de Abril – Roteiro da Revolução
Dez 6, 2017 | Livros, Publicações

25 de Abril — Roteiro da Revolução
- José Mateus, Raquel Varela & Susana Gaudêncio
- 2017
- Lisboa: Edições Parsifal
- ISBN: 9789898760357
- Idioma: Português
- 192 pp.
Terminou no dia 25 de Abril de 1974 a ditadura do Estado Novo. Um grupo de oficiais das Forças Armadas pegou em armas e depôs um regime há muito decadente. Contra os vários apelos do MFA para que as pessoas ficassem em casa, tem início um processo que ficará conhecido como Revolução dos Cravos. A queda do Governo ficou marcada desde as primeiras horas por uma ampla participação popular direccionada contra os símbolos do regime deposto e nos meses seguintes pela existência de comissões de trabalhadores, moradores, soldados, que moldaram um país novo com direito ao trabalho, relações laborais mais protegidas ou aumentos salariais.
Porque estes dias foram também prova de actos de imensa ansiedade, coragem e solidariedade, este livro tem testemunhos dessa época – militares e civis, protagonistas anónimos e conhecidos –, bem como textos de historiadores que desenvolveram pesquisas inovadoras sobre a Revolução dos Cravos.
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Detalhes do Evento
Conference that aims to promote discussion around the thematic, epistemological, and methodological intersections of history and history of art as disciplines. Crafting the Past: Materials, Materialities, Materialisms Gestures such as
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Detalhes do Evento
Conference that aims to promote discussion around the thematic, epistemological, and methodological intersections of history and history of art as disciplines.
Crafting the Past: Materials, Materialities, Materialisms
Gestures such as the recent toppling of statues portraying slave owners or confederate soldiers in the UK and USA have ushered in public and historiographical debates about the legacies of colonialism as well the role of material culture and visuality in historical memory. Although the study of the past is always situated, not least disciplinarily, such situatedness should be open for productive intersections between history and history of art. For example, can we consider Cecil Rhodes’ statue an autonomous material manifestation without considering how its materiality is placed in history? Can we historicise artistic objects without engaging with the specific contexts of their material production or with the evolving ideological values that shaped the very conception of ‘art’? Can we talk about history as purely discursive when its material consequences are, at the same time, so palpable and so contested, particularly at a time when bodies and cultures are visibly threatened by global, social, economic, environmental, and health-related crises?
This conference aims to promote discussion around the thematic, epistemological, and methodological intersections of history and history of art as disciplines, focusing on their relationship to issues of materiality and ethics.
Tempo
(Terça-feira) 10:00 am - 5:30 pm
Organizador
Instituto de História Contemporânea — NOVA FCSH e Universidade de Évora, IN2PAST e University College London
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