
Material Culture from the Al Hallaniyah Island
Jan 23, 2018 | Artigos, Publicações

Material Culture from the Al Hallaniyah Island Early 16th-Century Portuguese Indiaman Wreck-site
- Tânia Manuel Casimiro
- 2018
- International Journal of Nautical Archaeology
- Volume 47 Número 1
- 182–202
- Idioma: Inglês
- DOI: 10.1111/1095-9270.12291
- ISSN: 1095-9270 (online)
Excavation of an underwater site on Al Hallaniyah Island, Oman, conducted from 2013 to 2015, confirmed the presence of at least one early 16th-century shipwreck. The location is believed to be where Vincente and Brás de Sodré’s Esmeralda and the São Pedro, both part of Vasco de Gama’s second voyage to India, were wrecked in 1503. This article describes the ceramic and other domestic material assemblage. It is a study of the objects used by sailors on board in their daily lives. The non-European ceramics also give indications of supplies, cargoes, and plunder acquired during the voyage. These aspects of the assemblage provide two different perspectives on the new era of maritime global trade.
Palavras-chave:
Pottery; glass; metal; shipwreck; Indiaman; Al Hallaniyah Island
Outras Publicações
Pesquisa
Agenda
julho, 2025
Tipologia do Evento:
Todos
Todos
Apresentação
Ciclo
Colóquio
Conferência
Congresso
Curso
Debate
Encontro
Exposição
Inauguração
Jornadas
Lançamento
Mesa-redonda
Mostra
Open calls
Outros
Palestra
Roteiro
Seminário
Sessão de cinema
Simpósio
Workshop
- Event Name
seg
ter
qua
qui
sex
sab
dom
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Não Existem Eventos
Notícias
Ricardo Noronha lidera equipa que vai estudar ‘petromodernidade’
Jul 7, 2025
O projecto PETROSINES foi um dos seis projectos de História que receberam financiamento da FCT
Comunicado sobre as Demolições no Bairro de Santa Filomena
Jul 3, 2025
Comunicado da equipa do projecto FILMASPORA
VINCULUM é reconhecido com Prémio da UE para a Ciência Cidadã
Jun 20, 2025
A candidatura do VINCULUM recebeu uma Menção Honrosa do Prémio da União Europeia para a Ciência Cidadã 2025