
Personagens inventadas
Mar 5, 2018 | Papers, Publications

Personagens inventadas: jornalismo e ficção na I Grande Guerra mediática (1914-1918) [Invented characters: journalism and fiction in the First (mediatic) World War (1914-1918)]
- Luís Augusto Costa Dias
- 2018
- Mediapolis
- Issue 6
- 41-59
- Language: Portuguese
- DOI: 10.14195/2183-6019_6_3
- ISSN: 2183-6019
The article starts from the perspective, elsewhere studied, that the mass media in Portugal − which has its zero year in 1865, with the foundation of Diário de Notícias, and since 1881, with the appearance of the newspaper O Século, its unstoppable expansion − transformed the Great War of 1914-1918 into the first mediatic war. The apotheosis of the war did not lack the use of fiction, in the literary sense, what the young journalist Mário de Almeida then called a «literature of war» as a «vacant field» ready to «pass the plough above», and which I designate as war fictions. From this fictional representation came a textual corpus, published in the magazine Ilustração Portuguesa (belonging to the mediatic empire of O Século), in a set that did not complete four dozen texts in a chronological arc that extended, with decreasing regularity, from 1 February 1915 to August 28, 1916. Except for one or another author looking for a place in the literary field, the initiative came from a new and specific journalistic field in statement process, but still in half walls with the literary writings. These war fictions were intended to feed all the sensationalism of war, plus the emotion that the creation of characters could credibly lend to the climate of the conflict, that is to say a greater efficacy in staging the real, as was expected by the interlocutor in a story about a Christmas in war: “Give it some literature and there’s a subject for a Christmas tale …” Not so much for the interest of the fictional themes or narrative strategies, are the characters who, even if stereotyped and sometimes ill-defined, meet the emotions market created by the mediatic propaganda, with his example of personal determination, effort, sacrifice or moralizing glory.
Key-words:
I World War, O Século, Ilustração Portuguesa, journalism and literature, war fiction
Outras Publicações
Search
Events
october, 2023
Event Type :
All
All
Colloquium
Conference
Conference
Congress
Course
Cycle
Debate
Exhibition
Launch
Lecture
Meeting
Movie session
Open calls
Opening
Other
Presentation
Round table
Seminar
Showcase
Symposium
Tour
Workshop
- Event Name
mon
tue
wed
thu
fri
sat
sun
-
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Event Details
Exhibition of Guinean teleplays made in Guinea-Bissau and its diaspora in Portugal, organised as part of the “African Modes of Self-Filming” project. Teleteatro de Bissau No âmbito do projecto “African
more
Event Details
Exhibition of Guinean teleplays made in Guinea-Bissau and its diaspora in Portugal, organised as part of the “African Modes of Self-Filming” project.
Teleteatro de Bissau
No âmbito do projecto “African Modes of Self-Filming: Popular Films in Transnational Flow” (CEEC 2020, de Catarina Laranjeiro), vai ser realizada uma mostra de teleteatro guineense no Centro de Experimentação Artística do Vale da Amoreira. Esta actividade é financiada pela Direcção-Geral das Artes.
Teleteatro de Bissau é uma mostra de teleteatros guineenses, realizados na Guiné-Bissau e na sua diáspora em Portugal. Geradores de fluxos artísticos entre geografias, dão a conhecer, com humor, formas de invisibilidade social, nomeadamente os desafios de quem luta por uma vida melhor, emigrando ou dubriando ….
Calendarização
2 de Setembro
Barafunda (2006; 118’) de Mário de Oliveira
Sinopse: História de uma família de classe média baixa de Bissau, em que o pai não consegue mais ser o provedor da família, e a mãe tem de assumir esse papel, vingando na economia informal. Esta foi a história vivida à época por muitas famílias, para responder à crise económica e política que assolou o país, desencadeando transformações estruturais na sociedade.
9 de Setembro
Lixo de Europa (2022; 8’) de Nbana Kabra & Samba Tenen
Sinopse: Curta-metragem sobre emigrantes respigadores, nos contentores de lixo na zona de Queluz.
Fera di Bamdé (2018; 10’) de Nelka Lopes
Sinopse: História de uma mulher, que foi repatriada para a Guiné-Bissau. Retratando o quotidiano guineense, o filme foi realizado no Carregado, em Portugal.
A Lisboeta (2023; 28’) de Tcharlaça Comedy Bissau
Sinopse: Depois de viver muitos anos em Lisboa, uma mulher regressa à Guiné- Bissau, para tentar a sua sorte.
Poder di Tchom (2022; 22’) de Tcharlaça Comedy Bissau
Sinopse: As aventuras de um jovem guineense que deseja imigrar para a Europa.
4 de Outubro
Lixo de Europa (2022; 8’) de Nbana Kabra & Samba Tenen
Sinopse: Curta-metragem humorística sobre emigrantes respigadores, nos contentores de lixo na zona de Queluz.
Nunde Independência (2023; 4’) de Axy Demba
Sinopse: Reflexão crítica sobre as conquistas alcançadas pela independência.
Poder di Tchom (2022; 22’) de Tcharlaça Comedy Bissau
Sinopse: As aventuras de um jovem guineense que deseja imigrar para a Europa.
ENTRADA LIVRE
Time
(Wednesday) 4:00 pm - 5:30 pm
Organizer
Institute of Contemporary History — NOVA School of Social Sciences and Humanities and Moita Municipality
News
Sakiru Adebayo in Lisbon
Oct 3, 2023
Sakiru Adebayo, winner of the Amílcar Cabral Prize 2022, will be in Lisbon next week.
Aniki and HoST indexed by Scopus
Sep 27, 2023
The journals Aniki and HoST have been accepted by the Scopus platform.
Sue Onslow is IHC’s 2023 Visiting Scholar
Sep 21, 2023
British historian Sue Onslow is the third IHC Visiting Scholar
CONTACTS
WORKING HOURS


