
Science and diplomacy
Dec 20, 2018 | Papers, Publications

Science and diplomacy: the National Education Board and the League of Nations. Portugal in the 1930s
- Quintino Lopes
- 2018
- e-Journal of Portuguese History
- Volume 16, Number 2
- 42-58
- Language: English
- DOI: https://doi.org/10.26300/rqfn-ww90
- ISSN: 1645-6432
Funded by the Junta de Educação Nacional (JEN—National Education Board), a State institution that aimed to europeanize scientific activity in Portugal in the 1930s, Fernando Silva obtained a PhD at the University of Geneva and became a privatdozent at the Faculty of Law. The authoritarian nationalist Estado Novo, seeking to avoid upsetting the status quo in Portuguese academia, appointed Silva, a specialist in international law, to a post in the Secretariat of the League of Nations, where international interests were assumed to take precedence over national interests. Embodying the ‘Spirit of Geneva,’ he influenced international diplomacy between the wars while acting against the interests of the Portuguese State. This makes interpretation of the actions of a regime that is traditionally seen as having turned its back on the rest of continental Europe even more complex.
Key-words:
League of Nations; Estado Novo; National Education Board; Diplomacy; Fernando Correia Pereira da Silva
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Seminar presenting the doctoral project of Roque Sanfiz Arias, visiting researcher at the IHC, on the various models of innovation in Galician agriculture in the 20th
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Seminar presenting the doctoral project of Roque Sanfiz Arias, visiting researcher at the IHC, on the various models of innovation in Galician agriculture in the 20th century.
Da inovação numa agricultura campesina à tecnocracia autoritária:
O caso da Galiza (1882-1982) – e de Portugal?
Roque Sanfiz Arias (HISTAGRA / CISPAC — USC)
Seminário de apresentação e discussão do projecto de doutoramento em curso “Inovação na agricultura atlántica, Galicia 1882-1982”, conduzida por Roque Sanfiz Arias, investigador de doutoramento do HISTAGRA / Centro de Investigação Interuniversitário das Paisagens Atlânticas Culturais (CISPAC), Universidade de Santiago de Compostela, e investigador visitante no IHC.
A adopção de inovações na agricultura teve e tem consequências sociais, ambientais e económicas. Nesta apresentação procura-se compreender, em termos históricos, como as inovações biológicas, técnicas e sociais se desenvolveram, quais foram as suas consequências e por que razão foram adoptadas ou rejeitadas pelos agricultores. O objectivo desta investigação é demonstrar a existência de vários modelos de inovação na agricultura galega no século XX e explorar os momentos de mudança. O primeiro modelo é o da agricultura biológica, em que os camponeses, os técnicos, as instituições e o mercado tinham de dialogar para introduzir inovações. A Guerra Civil espanhola pôs termo a este modelo e o regime tentou impor um modelo de inovação baseado no totalitarismo e no controlo social. A partir dos anos 1950, o modelo de desenvolvimento agrário da Revolução Verde foi difundido por toda a Europa. Na Galiza, este modelo de inovação impôs-se, gerando relações muito desiguais entre instituições, mercado e agricultores. Paralelamente, a investigação visa ainda explorar os intercâmbios entre técnicos galegos e portugueses e as formas de inovação na agricultura portuguesa. O objectivo é estabelecer um marco comparativo para questionar como as mudanças se desenvolveram em dois espaços com condições similares, regimes políticos semelhantes e relações internacionais distintas.
Organização: IHC e CICS.NOVA
Tempo
(Terça-feira) 12:00 pm - 1:00 pm
Organizador
Institute of Contemporary History and CICS.NOVA — NOVA School of Social Sciences and Humanities
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