Liliana Coutinho

Biography
Liliana Coutinho (Lisbon, 1977) is a curator and Debates and Conferences programmer at Culturgest, in Lisbon. She holds a PhD in Aesthetics and Art Sciences from Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne and is a researcher at IHC — NOVA FCSH. She is a guest lecturer in the Postgraduate Programme in Art Curatorship at NOVA School of Social Sciences and Humanities.
She was part of the curatorial team of the INDEX 2022 Art and Technology festival (12 to 22 May 2022, Braga). She was the editorial coordinator of Close-Up (Orfeu Negro, 2022), by Ana Borralho & João Galante, a book that refers to the 20 years of artistic collaboration of this duo. Co-edited the book Paisagens Imprevistas (2020), dedicated to the 10th anniversary of the Materiais Diversos Festival. She has published, among others: “O delicado fio do comum”, in André Guedes, Ensaios para uma antológica (Kunsthalle Lissabon and Cura Books, 2016); “L’objet: ni un fétiche ni une preuve, mais un don pour la performance”, in Performance Vie d’Archive (Les presses du réel, 2014); “O Coro, outra vez”, in Anne Teresa de Keersmaeker em Lisboa (INCM, 2013); “On the utility of a universal’s fiction”, in Gimme Shelter: Global Discourses In Aesthetics (Amsterdam University Press, 2013); “Hearing our pathway – A Sensous Walk”, in Mobility and Fantasy in Visual Culture (London: Routledge, 2013).
She was responsible for the Educational Service of the Serralves Museum. As a researcher and curator, she has collaborated with the Maria Matos Municipal Theatre, CAM — Calouste Gulbenkian Foundation, Serralves Museum, Le Plateau (Paris), Artistas Unidos and Atelier Re.Al.
Research fields
- Aesthetics and art sciences
- Epistemology
- Cultural biology
- Critic
Selected publications
- Coutinho, Liliana, “O palco da “comunidade dos que não têm nada emcomum”,” in Como viver juntos? Sobre ética animal e do ambiente, organised by Ana Leonor Santos and André Barata, 67-80. Covilhã: Praxis – Centro de Filosofa, Política e Cultura / Universidade da Beira Interior, 2022.
- Coutinho, Liliana, “O tempo da Serpente – Eros e o fazer da pintura,” in Formas que se tornam outras. Júlio Pomar, organised by Sara Antónia Matos and Pedro Faro. Lisbon: Documenta / Atelier-Museu Júlio Pomar, 2019. [link]
- Coutinho, Liliana, “Ana Vieira,” in The Zero Alternative: Ernesto de Sousa and some other aesthetic operators in Portuguese art and poetry from the 1960s onwards. OEI #80/81, edited by Jonas Ma (J) Magnusson, Cecilia Grönberg, Hugo Canoilas and Tobi Maier. Stockholm: After 8 Books, 2018. [link]
- Coutinho, Liliana, “Ana Vieira – Uma casa tocada pelo olhar,” in História da arte nos Açores (c. 1427-2000), coordinated by Delfim Sardo, João Vieira Caldas and Vítor Serrão. Ponta Delgada: Secretaria Regional da Educação e Cultura dos Açores, 2018.
- Coutinho, Liliana, “Quando a Performance encontra o museu: em diálogo com Catherine Wood,” in Performance na Esfera Pública, organised by Ana Pais. Lisbon: Orfeu Negro, 2017. [link]
Main projects
—
Search
Events
outubro, 2025
Tipologia do Evento:
Todos
Todos
Colloquium
Conference
Conference
Congress
Course
Cycle
Debate
Exhibition
Launch
Lecture
Meeting
Movie session
Open calls
Opening
Other
Presentation
Round table
Seminar
Showcase
Symposium
Tour
Workshop
- Event Name
seg
ter
qua
qui
sex
sab
dom
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Detalhes do Evento
Launch of the catalogue for the exhibition 'Imaginários da Guiné-Bissau – o espólio de Álvaro de Barros Geraldo (1955–1975)' [Imaginaries of Guinea-Bissau – the estate of Álvaro de Barros Geraldo
Ver mais
Detalhes do Evento
Launch of the catalogue for the exhibition ‘Imaginários da Guiné-Bissau – o espólio de Álvaro de Barros Geraldo (1955–1975)’ [Imaginaries of Guinea-Bissau – the estate of Álvaro de Barros Geraldo (1955–1975)], edited by Inês Vieira Gomes and Catarina Laranjeiro. Presentation by Amadú Dafé.
Imaginários da Guiné-Bissau
O espólio de Álvaro de Barros Geraldo (1955–1975)
No ano em que se assinalam os 50 anos das independências das antigas colónias portuguesas em África, é lançada a publicação Imaginários da Guiné-Bissau, uma obra que propõe uma leitura crítica de um espólio fotográfico inédito, produzido na Guiné-Bissau entre 1955 e 1975. O fotógrafo português Álvaro de Barros Geraldo (1922–1993), radicado na Guiné-Bissau desde meados dos anos 1950, registou de perto as tensões, transformações e ambiguidades de um período marcado pela guerra colonial e pelas lutas de libertação. Este livro, tal como a exposição homónima, constitui um contributo fundamental para a reflexão sobre os legados do colonialismo português, a construção de identidades nacionais e a persistência de estruturas coloniais no presente.
Com textos de Catarina Mateus, Pedro Aires Oliveira, Inês Vieira Gomes e Catarina Laranjeiro, e um encarte de Marta Pinto Machado, esta publicação reúne perspectivas históricas, visuais e críticas para a problematização dos legados do colonialismo português.
Tempo
(Sexta-feira) 5:00 pm - 6:30 pm
Localização
National Museum of Natural History and Science
Rua da Escola Politécnica, 56/58 — 1250-102 Lisbon
Organizador
National Museum of Natural History and Sciencedivulgacao@museus.ulisboa.pt Rua da Escola Politécnica, 56 — 1250-102 Lisbon
News
Mélanie Toulhoat contributes to a University of Geneva project
Oct 30, 2025
Mélanie Toulhoat was invited to join the DEGESUD team — Decentering the “sciences of childhood”
IHC is awarded eight new CEEC contracts from FCT
Oct 22, 2025
New research contracts: four in the Junior category and four in the Assistant category
António Borges Coelho — In Memoriam
Oct 18, 2025
Statement of condolence from the Boards of IHC, IEM and CHAM
CONTACTS
WORKING HOURS
 
			
			 
			
			 
			
			 
					