Sofia Victorino
Culture, Identities, and Power
Contact:
a2020123066@campus.fcsh.unl.pt
Biography
Scholarship holder from the Foundation for Science and Technology in the PhD Programm in History, specialization in Contemporary History, from NOVA FCSH. The thesis project investigates the relationship between decolonial thought, contemporary art, and cultural institutions. It focuses on a set of artistic practices that propose new ways of relating to politics of history and memory and that reflect ongoing social changes and transnational debates.
Between 2011 and 2021 she was Director of Education and Public Programs at the Whitechapel Gallery, London, taking on roles in terms of artistic programming, curatorship, community projects, schools and academic institutions; discursive and performative programs; strategic development and international collaborations. Previously, she was Coordinator of the Educational Service of the Serralves Foundation (2002-2011). She has taught at the Masters “Curating the Contemporary” (London Metropolitan University), “Contemporary Art and Education” (Goldsmiths, University of London), “Curating Art and Public Programs” (London South Bank University).
She is currently a member of the Advisory Board of the “Documents of Contemporary Art series”, co-edited by Whitechapel Gallery and MIT Press.
Research fields
- Contemporary art
- Curatorship
- Education
- Postcolonial studies
Selected publications
- Victorino, Sofia, “In a Moment of Tenderness the Future Seems Possible,” in Creating Dangerously: A Postscript to Sharjah Biennial 14, edited by Omar Kholeif. Sharjah: Sharjah Art Foundation, 2021. [link]
- Victorino, Sofia, “To Hold My Breath,” in Making New Time, Sharjah Biennial 14: Leaving the Echo Chamber, edited by Omar Kholeif, 253-256. Sharjah: Sharjah Art Foundation, 2019. [link]
- Victorino, Sofia, “Theaster Gates: Soul Manufacturing Corporation,” in New Materialism, edited by Magnus af Petersens and Caroline Elgh Klingborg. Stockholm: Art and Theory Publishing / Bonniers Konsthall, 2018. [link]
- Victorino, Sofia, “Por Uma Pedagogia do Afeto,” in O Nome do Medo, organised by Lisette Lagnado, 100-111. Rio de Janeiro: Museu de Arte do Rio, 2017. [PDF]
Main projects
- “The Contribution of Contemporary Artistic Practices to Decolonise Art Institutions” — PhD thesis to be presented to the NOVA School of Social Sciences and Humanities, supervised by Manuela Ribeiro Sanches and José Neves (IHC — NOVA FCSH). Individual PhD project funded by the Foundation for Science and Technology (UI/BD/151035/2021). 2021-
Search
Events
abril, 2024
Tipologia do Evento:
Todos
Todos
Colloquium
Conference
Conference
Congress
Course
Cycle
Debate
Exhibition
Launch
Lecture
Meeting
Movie session
Open calls
Opening
Other
Presentation
Round table
Seminar
Showcase
Symposium
Tour
Workshop
- Event Name
seg
ter
qua
qui
sex
sab
dom
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Detalhes do Evento
First of two seminars by Colin Darch: it will be dedicated to the struggles for decolonisation and the reform of African studies curricula in Africa. Colocando Africanos e Afrodescendentes
Ver mais
Detalhes do Evento
First of two seminars by Colin Darch: it will be dedicated to the struggles for decolonisation and the reform of African studies curricula in Africa.
Colocando Africanos e Afrodescendentes de Volta Dentro da História:
Experiências de Descolonização Curricular na Tanzânia e na África do Sul
O objectivo deste seminário é tentar analisar as experiências de duas lutas pela “descolonização” ou reforma dos currículos para ‘estudos africanos’ que aconteceram em instituições africanas de ensino superior. Analisaremos primeiro o caso da Universidade de Dar es Salaam nas décadas de 1960 e 1970, e segundo o caso da Universidade pós-apartheid da Cidade do Cabo (UCT), no final da década de 1990. A questão fundamental é, em que deve consistir um conteúdo programático adequado para o ensino das histórias africanas, e como deve ser ensinado? Construir um currículo que satisfaça os critérios pedagógicos, políticos e científicos que lhe serão exigidos, enfrenta uma dificuldade fundamental, nomeadamente o fato indiscutível de que a própria história africana, como disciplina acadêmica, ainda não foi totalmente descolonizada. A existência de múltiplos ‘Centros de Estudos Africanos’ no hemisfério norte é testemunho do papel predominante de revistas e programas de pesquisa norte- americanos e europeias na produção e também na curadoria de conhecimentos históricos sobre a África. Além disso, mesmo em países africanos, as lutas pela reforma do currículo não têm sido necessariamente tão bem sucedidas quanto se esperava – romper com as epistemologias eurocêntricas dominantes revelou-se uma tarefa difícil.
Sobre o orador:
Colin Darch — Historiador, sociólogo e documentalista académico sul-africano, reformado desde 2014, com vasta experiência de trabalho em universidades e centros de investigação: na Etiópia (1971-1974), Tanzânia (1975-1978), Moçambique (1979-1987), Zimbabué (1987-1991) e também no Brasil (1991-1992 e 2016). Formação pós-graduada como bibliotecário e documentalista; doutorado em história da Rússia pela Escola de Análise Social e Económica da Universidade de Bradford (Reino Unido). De 1997 a 2000, trabalhou como bibliotecário e documentalista no Consórcio de Bibliotecas do Cabo (CALICO, Cidade do Cabo); de 1992 a 1997, foi Professor da Universidade do Cabo Ocidental da Cidade do Cabo; de 2000 a 2013, foi Professor na Universidade do Cabo; de 2014 a 2023, foi Investigador Associado Honorário, da Unidade de Governança Democrática e Direitos, na Universidade da Cidade do Cabo. De 2017 a 2023 foi Investigador Honorário do Conselho de Pesquisa em Ciências Humanas, na Cidade do Cabo. Das obras mais recentes, destacam-se: “Voices of Liberation: Samora Machel. Leader and Liberator in Southern Africa“, editado com David Hedges (HSRC, 2024); “A Dictionary of Mozambican History and Society“, com Amélia Neves de Souto (HSRC, 2022); e “Nestor Makhno and Rural Anarchism in Ukraine, 1917-1921” (Pluto Press, 2020).
Tempo
(Sexta-feira) 5:30 pm - 7:00 pm
Organizador
Institute of Contemporary History — NOVA School of Social Sciences and Humanitiescomunicacao.ihc@fcsh.unl.pt Avenida de Berna, 26C - 1069-061 Lisbon
News
Oral history, decolonisation and revolution: three new IHC projects on 25 April revolution
Apr 21, 2024
Luís Trindade, Zélia Pereira and José Neves had three new projects funded by the FCT
PREC posters at the National Library of Portugal
Apr 19, 2024
Paulo Catrica is the curator of the exhibition “A Revolução em Marcha”.
IHC-APIGRAF project culminates in the publication of a book with two volumes
Mar 27, 2024
The book on the 170 years of the graphic association movement has been launched.