Ana Isabel Queiroz
History of Science, Technology, and the Environment
Contact:
ai_queiroz@fcsh.unl.pt
Biography
Ana Isabel Queiroz holds a PhD in Landscape Architecture (FCUP), a Master in Ethology (ISPA, Lisbon) and a degree in Biology (FCUL). She was a researcher at the NOVA School of Social Sciences and Humanities (NOVA FCSH) hired through programs funded by the Foundation for Science and Technology: Investigador Ciência (2009-2013) and Investigador FCT (2013-2019).
She is currently an Assistant Professor in the Department of Geography and Regional Planning, at NOVA FCSH, coordinator of the Thematic Line “Precarious Worlds and Sustainability: work, health and nature” and a member of the Board of the IHC (2021-2023).
In recent years, she has published several books, book chapters and scientific articles in national and international journals on environmental humanities.
Research fields
- Environmental history
- Landscape
- Ecocriticism
Selected publications
- Queiroz, Ana Isabel. “Ecologia da caça, condições de vida e desigualdades (Aquilino Ribeiro, 1885-1963).” Colóquio/Letras 207 (2021): 39-50.
- Gomes, Inês, Ana Isabel Queiroz & Daniel Alves. “Iberians against locusts: fighting cross-border bio-invaders (1898-1947).” Historia Agraria 78 (2019): 127-159. [link] 🔓
- Queiroz, Ana Isabel, Renata Sartori & Inês T. Rosário. “Iracema’s Country: Nature from the Mid-1800s to the Present in Ceará, Brazil.” ISLE: Interdisciplinary Studies in Literature and Environment 26 (2019): 324–357. [link] 🔓
- Queiroz, Ana Isabel & Simon Pooley (Eds.). Histories of Bioinvasions in the Mediterranean. Berlin: Springer, 2018. [link]
- Queiroz, Ana Isabel & Filipa Soares. “Birds in Portuguese Literature.” Environment and History 22 (2016): 228-254. [link]
Main projects
- Co-coordinator, with Miguel Carmo, of the project “FIREUSES — Burning landscapes: A political and environmental history of the large wildfires in Portugal (1950-2020)” — Hosted by the IHC and funded by the Foundation for Science and Technology (PTDC/HAR-HIS/4425/2021). [link]
- Coordinator of the project “Friends and Foes. Historicizing nature conservation in contemporary times” — Individual and non-funded project, hosted by the IHC. (ongoing)
- Researcher in the project “Writing Urban Places” — Coordinated by Klaske Havik (Delft University of Technology) and Susana Oliveira (Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon) and funded by the European Commission (COST Action CA18126). (2019-2021) [link]
- Coordinator of the project “Introductions, invasions and control measures of plant pests in Southern Europe. An Interdisciplinary comparative approach from the 19th century onwards” — Hosted by the IHC and funded by the Foundation for Science and Technology (IF/00222/2013/CP1166/CT001). [link]
- Coordinator (until 2018) of the project “LITESCAPE.PT – Atlas das Paisagens Literárias de Portugal Continental” — Hosted by the IELT – NOVA FCSH nd funded by the Foundation for Science and Technology. [link]
Search
Events
april, 2024
Event Type :
All
All
Colloquium
Conference
Conference
Congress
Course
Cycle
Debate
Exhibition
Launch
Lecture
Meeting
Movie session
Open calls
Opening
Other
Presentation
Round table
Seminar
Showcase
Symposium
Tour
Workshop
- Event Name
mon
tue
wed
thu
fri
sat
sun
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Event Details
First of two seminars by Colin Darch: it will be dedicated to the struggles for decolonisation and the reform of African studies curricula in Africa. Colocando Africanos e Afrodescendentes
more
Event Details
First of two seminars by Colin Darch: it will be dedicated to the struggles for decolonisation and the reform of African studies curricula in Africa.
Colocando Africanos e Afrodescendentes de Volta Dentro da História:
Experiências de Descolonização Curricular na Tanzânia e na África do Sul
O objectivo deste seminário é tentar analisar as experiências de duas lutas pela “descolonização” ou reforma dos currículos para ‘estudos africanos’ que aconteceram em instituições africanas de ensino superior. Analisaremos primeiro o caso da Universidade de Dar es Salaam nas décadas de 1960 e 1970, e segundo o caso da Universidade pós-apartheid da Cidade do Cabo (UCT), no final da década de 1990. A questão fundamental é, em que deve consistir um conteúdo programático adequado para o ensino das histórias africanas, e como deve ser ensinado? Construir um currículo que satisfaça os critérios pedagógicos, políticos e científicos que lhe serão exigidos, enfrenta uma dificuldade fundamental, nomeadamente o fato indiscutível de que a própria história africana, como disciplina acadêmica, ainda não foi totalmente descolonizada. A existência de múltiplos ‘Centros de Estudos Africanos’ no hemisfério norte é testemunho do papel predominante de revistas e programas de pesquisa norte- americanos e europeias na produção e também na curadoria de conhecimentos históricos sobre a África. Além disso, mesmo em países africanos, as lutas pela reforma do currículo não têm sido necessariamente tão bem sucedidas quanto se esperava – romper com as epistemologias eurocêntricas dominantes revelou-se uma tarefa difícil.
Sobre o orador:
Colin Darch — Historiador, sociólogo e documentalista académico sul-africano, reformado desde 2014, com vasta experiência de trabalho em universidades e centros de investigação: na Etiópia (1971-1974), Tanzânia (1975-1978), Moçambique (1979-1987), Zimbabué (1987-1991) e também no Brasil (1991-1992 e 2016). Formação pós-graduada como bibliotecário e documentalista; doutorado em história da Rússia pela Escola de Análise Social e Económica da Universidade de Bradford (Reino Unido). De 1997 a 2000, trabalhou como bibliotecário e documentalista no Consórcio de Bibliotecas do Cabo (CALICO, Cidade do Cabo); de 1992 a 1997, foi Professor da Universidade do Cabo Ocidental da Cidade do Cabo; de 2000 a 2013, foi Professor na Universidade do Cabo; de 2014 a 2023, foi Investigador Associado Honorário, da Unidade de Governança Democrática e Direitos, na Universidade da Cidade do Cabo. De 2017 a 2023 foi Investigador Honorário do Conselho de Pesquisa em Ciências Humanas, na Cidade do Cabo. Das obras mais recentes, destacam-se: “Voices of Liberation: Samora Machel. Leader and Liberator in Southern Africa“, editado com David Hedges (HSRC, 2024); “A Dictionary of Mozambican History and Society“, com Amélia Neves de Souto (HSRC, 2022); e “Nestor Makhno and Rural Anarchism in Ukraine, 1917-1921” (Pluto Press, 2020).
Time
(Friday) 5:30 pm - 7:00 pm
Organizer
Institute of Contemporary History — NOVA School of Social Sciences and Humanitiescomunicacao.ihc@fcsh.unl.pt Avenida de Berna, 26C - 1069-061 Lisbon
News
Oral history, decolonisation and revolution: three new IHC projects on 25 April revolution
Apr 21, 2024
Luís Trindade, Zélia Pereira and José Neves had three new projects funded by the FCT
PREC posters at the National Library of Portugal
Apr 19, 2024
Paulo Catrica is the curator of the exhibition “A Revolução em Marcha”.
IHC-APIGRAF project culminates in the publication of a book with two volumes
Mar 27, 2024
The book on the 170 years of the graphic association movement has been launched.