Ana Cristina Martins
Biography
I have graduated in Archaeology and History from the Voronezh State University (Russia, 1991), and in History and Archaeology from the School of Arts and Humanities of the University of Lisbon (FLUL, 1994); post-graduated in Education (FLUL, 1996); M.Phil. in Arts, Heritage and Restoration Theory (FLUL, 2000); Ph.D. in History (ULisboa, 2006); 1st Portuguese Post-Ph.D. certificated in Archaeology and Pre-history (FLUL, 2011); 1st Portuguese Post-Ph.D Fellow in History of Archaeology, at the Universidade NOVA de Lisboa (NOVA, 2015).
Between 2007-2015, I was Assistant Professor at Lusófona University (Lisbon) on History and Heritage; Researcher at the UL Centre for Archaeology, where I led the Group on History of Archaeology in Portugal, concluding two research projects on this topic (2007-2014). I was a Full Researcher (2008-2013) and Post-Ph.D. researcher at the Tropical Research Institute (2013-2014), curating archaeological collections, and developing history of science. From 2014, I am Full Researcher at the Institute of Contemporary History of the Universidade NOVA de Lisboa, integrating the Group ‘Science: Studies of History, Philosophy, and Scientific Culture’.
I am the President of the Section of Archaeology of the Geographical Society of Lisbon; Vice-President of the General Assembly of the Association of Portuguese Archaeologists; and a full member of Historiography Scientific Committee of the International Union for Prehistoric and Protohistoric Sciences.
Research fields
- History of archaeology
- History of museums
- Heritage history and theory
- Studies of science and gender
Selected publications
—
Main projects
- Team member of the project “Inter-Arq – Archaeology and interdisciplinarity: archaeological and historical re research on interdisciplinarity in the History of Spanish archaeology (19th and 20th centuries)” — Coordinated by Margarita Díaz-Andreu (Universitat de Barcelona) and funded by the Ministerio de Economia y Competitividad (Spain). [HAR2016-80271-P] 2017-2019 [link]
- Team member of the project “Una arqueología sin fronteras: los contactos internacionales de la Arqueología española en el siglo XX” — Coordinated by Margarita Díaz-Andreu (Universitat de Barcelona) and funded by the Ministerio de Economia y Competitividad (Spain). [HAR2012-33403] 2013-2016 [link].
- Team member of the project “O Paleolítico Médio e as origens do Homem Moderno no Sul de Moçambique” — Coordinated by Nuno Bicho (Universidade do Algarve) and funded by the Fundação para a Ciência e Tecnologia. [PTDC/EPH-ARQ/4998/2012] 2012-2015
- Coordinator of the project “PROMEMICI – Protagonistas e memórias das ‘missões científicas`. Arqueologia e agenda colonial portuguesa” — Hosted by the Instituto de Investigação Científica Tropical and funded by the Fundação para a Ciência e Tecnologia. [PTDC/IVC-HFC/5017/2012] 2012-2014
- Team member of the project “Conhecimento e Visão: Fotografia no Arquivo e no Museu Colonial Português (1850-1950)” — Coordinated by Filipa Lowndes Vicente (ICS-UL) and funded by the Fundação para a Ciência e Tecnologia. [PTDC/HIS-HIS/112198/2009] 2011-2014
Search
Events
april, 2024
Event Type :
All
All
Colloquium
Conference
Conference
Congress
Course
Cycle
Debate
Exhibition
Launch
Lecture
Meeting
Movie session
Open calls
Opening
Other
Presentation
Round table
Seminar
Showcase
Symposium
Tour
Workshop
- Event Name
mon
tue
wed
thu
fri
sat
sun
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Event Details
First of two seminars by Colin Darch: it will be dedicated to the struggles for decolonisation and the reform of African studies curricula in Africa. Colocando Africanos e Afrodescendentes
more
Event Details
First of two seminars by Colin Darch: it will be dedicated to the struggles for decolonisation and the reform of African studies curricula in Africa.
Colocando Africanos e Afrodescendentes de Volta Dentro da História:
Experiências de Descolonização Curricular na Tanzânia e na África do Sul
O objectivo deste seminário é tentar analisar as experiências de duas lutas pela “descolonização” ou reforma dos currículos para ‘estudos africanos’ que aconteceram em instituições africanas de ensino superior. Analisaremos primeiro o caso da Universidade de Dar es Salaam nas décadas de 1960 e 1970, e segundo o caso da Universidade pós-apartheid da Cidade do Cabo (UCT), no final da década de 1990. A questão fundamental é, em que deve consistir um conteúdo programático adequado para o ensino das histórias africanas, e como deve ser ensinado? Construir um currículo que satisfaça os critérios pedagógicos, políticos e científicos que lhe serão exigidos, enfrenta uma dificuldade fundamental, nomeadamente o fato indiscutível de que a própria história africana, como disciplina acadêmica, ainda não foi totalmente descolonizada. A existência de múltiplos ‘Centros de Estudos Africanos’ no hemisfério norte é testemunho do papel predominante de revistas e programas de pesquisa norte- americanos e europeias na produção e também na curadoria de conhecimentos históricos sobre a África. Além disso, mesmo em países africanos, as lutas pela reforma do currículo não têm sido necessariamente tão bem sucedidas quanto se esperava – romper com as epistemologias eurocêntricas dominantes revelou-se uma tarefa difícil.
Sobre o orador:
Colin Darch — Historiador, sociólogo e documentalista académico sul-africano, reformado desde 2014, com vasta experiência de trabalho em universidades e centros de investigação: na Etiópia (1971-1974), Tanzânia (1975-1978), Moçambique (1979-1987), Zimbabué (1987-1991) e também no Brasil (1991-1992 e 2016). Formação pós-graduada como bibliotecário e documentalista; doutorado em história da Rússia pela Escola de Análise Social e Económica da Universidade de Bradford (Reino Unido). De 1997 a 2000, trabalhou como bibliotecário e documentalista no Consórcio de Bibliotecas do Cabo (CALICO, Cidade do Cabo); de 1992 a 1997, foi Professor da Universidade do Cabo Ocidental da Cidade do Cabo; de 2000 a 2013, foi Professor na Universidade do Cabo; de 2014 a 2023, foi Investigador Associado Honorário, da Unidade de Governança Democrática e Direitos, na Universidade da Cidade do Cabo. De 2017 a 2023 foi Investigador Honorário do Conselho de Pesquisa em Ciências Humanas, na Cidade do Cabo. Das obras mais recentes, destacam-se: “Voices of Liberation: Samora Machel. Leader and Liberator in Southern Africa“, editado com David Hedges (HSRC, 2024); “A Dictionary of Mozambican History and Society“, com Amélia Neves de Souto (HSRC, 2022); e “Nestor Makhno and Rural Anarchism in Ukraine, 1917-1921” (Pluto Press, 2020).
Time
(Friday) 5:30 pm - 7:00 pm
Organizer
Institute of Contemporary History — NOVA School of Social Sciences and Humanitiescomunicacao.ihc@fcsh.unl.pt Avenida de Berna, 26C - 1069-061 Lisbon
News
Oral history, decolonisation and revolution: three new IHC projects on 25 April revolution
Apr 21, 2024
Luís Trindade, Zélia Pereira and José Neves had three new projects funded by the FCT
PREC posters at the National Library of Portugal
Apr 19, 2024
Paulo Catrica is the curator of the exhibition “A Revolução em Marcha”.
IHC-APIGRAF project culminates in the publication of a book with two volumes
Mar 27, 2024
The book on the 170 years of the graphic association movement has been launched.