« Julho 2015 »
Seg Ter Qua Qui Sex Sab Dom

The Left Conference – Photography and Film criticism
Lisboa
Museu Nacional de Arte Contemporânea – Museu do Chiado e Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa
Conferência Internacional
16 a 18 de Novembro de 2017

Uma conferência, organizada pelo IHC-FCSH/NOVA e CIC.DIGITAL, cujo objectivo é debater a fotografia e o cinema como ferramentas sociais, sob o ponto de vista da esquerda, explorando as relações entre o documentário e o compromisso político em diferentes circunstâncias históricas nos séculos XX e XXI.

Since the late nineteenth century, the printed photograph in the media stood as a powerful tool for denouncing social injustice and claiming better life conditions – i.e. as seen in the work of Jacob Riis, Lewis Hine, or Joshua Benoliel, among many others. In the early decades of the twentieth century the use of images had a significant boost with film, when directors such as Flaherty, Eisenstein, John Grierson, Vertov, Dvorjenko or Ivens, combining documental intentions with avant-garde experimental claims, made possible to discuss political and historical conditions.

The aim of the conference is to discuss and debate photographs and film as a social tool from a leftist stance. In particular, to examine and explore the relation of documentary practices and political commitment in different historical circumstances throughout the twentieth and the twenty first centuries.

The seminar/conference together with a film projection program will take place at Contemporary Art Museum of Chiado in Lisbon on November 16-18 2017.

Keynote speakers

Gail Day (University of Leeds)
Steve Edwards (Birkbeck College)

Conference Venue & Dates